JABATAN
JABATAN KEJURUTERAAN AWAM
NAMA & KOD KURSUS
DUA2012 SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
NAMA PENSYARAH
PUAN RINA FAKHIZAN BINTI MOHD SUKRI
TAJUK TUGASAN
APLIKASI PRINSIP SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM:
KESUKARAN MEMBAWA KEMUDAHAN
SESI: DISEMBER 2016 (DGU 2B)
NAMA AHLI KUMPULAN
NO
|
NAMA
|
NO MATRIK
|
1
|
NORSYAHIRAH
BINTI MOHAMAD NORAZMI
|
02DGU16F1017
|
2
|
NUR
SYAZWANI BINTI KHAMZANI
|
02DGU16F1019
|
3
|
NURUL
NAJIHAH BINTI HASHIM
|
02DGU16F1049
|
4
|
NUR
HAZWANI BINTI MOHAMAD RIDZWAN
|
02DGU16F1079
|
5
|
NOOR
HAFIZA BINTI MAZMIN
|
02DGU16F1083
|
PENGHARGAAN
Segala pujian bagi Allah SWT pemilik sekalian alam,
syukur kehadrat ilahi dengan limpah kurnia rahmatnya, kerana telah memberi
keizinan kepada kami untuk menyiapkan tugasan projek kami iaitu penulisan blog,
serta Selawat berserta salam kepada junjungan besar nabi Muhammad S.A.W dan
para sahabat. Kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi ucapan terima kasih
kepada pensyarah yang mengajar iaitu Puan Rina Fakhizan Binti Mohd Sukri kerana
telah banyak membantu dan memberi tunjuk ajar serta berkongsi maklumat dalam
menyiapkan penulisan blog ini.
Sekalung
penghargaan juga buat kedua ibu bapa kami yang memberi semangat dan dorongan
untuk menjayakan blog ini. Seterusnya, ucapan terima kasih juga saya hulurkan
kepada ahli kumpulan saya atas kerjasama dan komitmen yang diberikan sepanjang
menyiapkan blog ini. Akhir sekali, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih
kepada rakan-rakan sekelas kerana sudi memberi tunjuk ajar dan dorongan serta
berkongsi maklumat dan tidak lokek dalam menyalurkan pandangan dan maklumat
yang sepanjang kami menyiapkan penulisan blog ini.
PENDAHULUAN
Syariat Islam adalah hukum dan aturan Islam yang
mengatur seluruh sendi kehidupan umat manusia, baik Muslim mahupun Non Muslim .
Selain hukum dan peraturan, Syariat Islam juga mengandungi penyelesaian
masalah seluruh kehidupan ini. Kepada penganut Islam, Syariat Islam merupakan
panduan menyeluruh dan sempurna bagi seluruh permasalahan hidup manusia dan
kehidupan dunia ini. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
Kemudian Kami jadikan engkau (Muhammad) mengikut
syariat (peraturan) dari agama itu, maka ikutilah (syariat itu) dan janganlah
engkau ikuti keinginan orang – orang yang tidak mengetahui.
(Al – Jasiyah : 18)
Kaedah dari segi bahasa bermaksud tapak, asas rumah
dan prinsip, Fiqh pula bermaksud suatu kefahaman dan kaedah fiqh ialah koleksi
kaedah utama yang bersifat umum bagi menyelesaikan isu-isu tertentu. Kaedah
Fiqh adalah suatu ilmu yang berkaitan penjelasan tentang hukum-hukum yang umum.
Terdapat pelbagai kaedah fiqh yang telah diperkenalkan oleh para ulama‟ bagi
menyelesaikan permasalahan-permasalahan baru yang timbul saban hari. Kaedah-kaedah
yang diperkenalkan jelas memberi impak yang positif dalam memelihara
kemaslahatan ummah kini. Antara salah satu kaedah fiqh yang dibincangkan ialah
kesukaran menjadi sebab kepada kemudahan dan keringanan dan yang kedua ialah
kemudaratan hendaklah dihilangkan.
Kesukaran
menjadi sebab kepada kemudahan dan keringanan bermaksud apabila berlaku sesuatu
kesulitan dan kesukaran dalam melaksanakan kewajipan yang diperintahkan oleh
Allah SWT, maka Islam memberi jalan keluar untuk mengatasi kesulitan yang
dihadapi. Jalan keluar tersebut adalah dengan memberikan beberapa kelonggaran
dalam melaksanakan kewajipan tertentu. Contohnya orang yang sakit dibenarkan
untuk solat dalam keadaan duduk sekiranya tidak mampu dia boleh berbaring.
Kesusahan ini juga menjelaskan kepada kita bahawa agama Islam itu membawa
konsep kemudahan terhadap umatnya dan memberi keringanan bukan kesusahan dan
kesempitan. Walaupun begitu, mestilah terlebih dahulu menentukan musyaqqah atau
kesusahan yang menjadi sebab keringanan.
KONSEP ASAS KAEDAH FIQH DAN APLIKASINYA
Perkataan Fiqh merupakan percahan bagi kata dasar fiqah dan diulang sebanyak 20 kali dalam Al-Quran. Maksud Fiqh dari sudut bahasa ialah memahami dan mengerti kerana setiap ilmu datangnya dari allah. Dari sudut istilah pula, mengetahui sesuatu perkara yang berkaitan dengan hukum-hukum syarak yang berbentuk praktikal dengan mendalam dan terperinci yang diambil daripada dalil yang terperinci.
Kesukaran Menjadi Sebab Kepada Kemudahan Dan Keringanan
Musyaqqah (kesukaran)
Tujuan :
1) Kesukaran yang mendatangkan kesenangan dan keringanan adalah terkeluar daripada garis kesukaran biasa seperti tugas-tugas itu amat berat dlaksanakan, serta membawa kepada kemudaratan kepada diri atau harta benda serta diberi rukhsah sebagai pengecualian daripada melakukan sesuatu kewajiban. Diharuskan rukhsah
2) Kesusahan yang membawa kemudaratan.
Sebagai contoh:
• Dibenarkan tidak berpuasa bagi orang yang sakit tapi wajib mengqadakan Diharamkan rukhsah
3) Kesusahan yang tidak membawa kepada kemudaratan.
Sebagai contoh:
• Tidak berpuasa pada hari tersebut disebabkan keadaan cuaca yang sangat panas.
Kesukaran Menyebabkan Berlakunya Kemudahan Dan Keringanan
1) Kekurangan
Kekurangan yang dimaksudkan adalah merujuk kepada kegilaan hingga siuman, kanak-kanak sehingga umur baligh dan orang yang tidur sehingga ia sedar
2) Jahil
Kejahilan dimaksudkan merujuk kepada hilangnya kewarasan biasa sebagai seorang manusia atau kejahilan juga bermaksud suatu keaadaan tidak tahu perkara sebenar
3) Sakit
Kesakitan memberi makna diberikan kemudahanuntuk memilih kaedah lain untuk melunaskan kewajipan. Contohnya seseorang dibenarkan untuk bertayammum kerana sakit yang boleh memudaratkan dirinya andai ia berwuduk
4) Musafir
Seseorang dibenarkan bermusafir jika dengan tujuan yang baik untuk menyempurnakan kewajipan tertentu. Contohnya seseorang dibenarkan untuk melakukan solat qasar dan jamak bagi menggantikan solat fardhu yang penuh
5) Kelupaan atau terlupa
Seseorang yang terlupa melaksanakan sesuatu ibadat dianggap tidak menanggung apa-apa tanggungjawab. Contohnya tidak dianggap berdosa bagi seseorang yang makan pada siang hari bila ia terlupa
6) Paksaan
Paksaan yang diterima bagi melayakkan seseorang gugur memikul tanggungjawab dalam agama adalah untuk menyelamatkan agama, nyawa dan lain-lain maksud syariat
7) Umummul Balwa
Perkara yang telah diterima dan dimaafkan bila berlakunya perkara tersebut. Contohnya percikkan tanah merah yang mengenai pakaian
KONSEP RUKHSAH
1) Pengguguran
Digugurkan atas sebab tertentu yang boleh dianggap kesukaran. Contohnya dibenarkan meninggalkan puasa ramadan disebablan kesakitan yang berat.
2) Pengurangan
Pengurangan dalam melaksanakan ibadat boleh berlaku apabila kesukaran boleh mengganggu tujuan sesuatu perkara. Contonya dibenarkan mengurangkan solat fardhu 4 rakaan kepada 2 rakaat.
3) Pendahuluan
Seseorang dibenarkan untuk mendahulukan sesuatu perkara pada masa hadapan atas sebab kesukaran yang tertentu. Contohnya solat asar dalam waktu zuhur atas sebab musafir.
4) Penggantian
Kesukaran bagi melakukan sesuatu ibadat atau kerja boleh diganti dengan sesuatu yang lain. Contohnya bertayammum untuk mengantikan wuduk.
5) Penangguhan atau melewatkan
Pengangguhan boleh dibuat dalam melaksanakan ibadat apabila ia diperlukan untuk mengelakkan kesukaran. Contohnya melaksanakan solat zuhur dalam waktu asar atas sebab bermusafir.
DALIL MENGENAI KESUKARAN MENJADI
SEBAB KEPADA KEMUDAHAN DAN KERINGANAN
Antara sandaran daripada
al-Quran sebagaimana firmanNya:
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ
الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ
Maksudnya: Dan (ingatlah)
ketika Nabi Ibrahim bersama-sama
dengan anaknya
Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu.
Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu.
HURAIAN DALIL
DARIPADA AL- QURAN
mengenai kaedah fiqh kesukaran menjadi sebab kepada
keringanan.
Nabi Ibrahim Al-Khalil a.s telah pergi ke Mekah
untuk menunaikan perintah Allah s.w.t supaya membina Baitullah (Kaabah).
Beliau berkata kepada anaknya Ismail a.s:
Sesungguhnya Allah telah memerintahkan aku
dengan satu perkara, lalu Nabi Ismail a.s berkata:
Lakukanlah apa yang telah
diperintahkan Allah kepada kamu. Nabi Ibrahim a.s
bertanya: Adakah kamu akan menolongku? Nabi Ismail a.s menjawab:
Aku akan menolongmu, lalu beliau
berkata:Sesungguhnya Allah memerintahkan aku supaya membina sebuah rumah (Kaabah)
di sana, sambil mengisyaratkan ke arah timbunan tanah yang lebih tinggi dari
kawasan sekitarnya.
Mereka berdua mendirikan tapak asas Baitullah di
kawasan tersebut, dimana Nabi Ismail a.s mengangkut ketulan-ketulan batu
manakala Nabi Ibrahim a.s membinanya.
Apabila binaan tersebut telah tinggi, Nabi Ismail
a.s membawa sebuah batu dan meletakkannya di samping Nabi Ibrahim a.s. Beliau
berdiri di atas batu tersebut semasa meneruskan pembinaan manakala Nabi Ismail
a.s menghulurkan ketulan batu
BERDASARKAN DALIL AL-SUNNAH
yang mempermudahkan." (Riwayat Aisyah r.ha.)
HURAIAN DALIL BERDASARKAN AL-SUNNAH DI ATAS
Hadis tersebut menjelaskan ketinggian agama Islam, perundangannya yang mudah dan Allah S.W.T telah menghilangkan kesusahan daripada umat ini. Hadis menunjukkan kebimbangan Rasulullah S.A.W jika berlaku kersukaran ke atas umatnya.
5 CONTOH APLIKASI KAEDAH FIQH DALAM BIDANG
PELANCONGAN DAN HOSPITALITI
1.Seseorang
yang melancong ke sesuatu tempat dengan niat yang baik dibenarkan untuk
melaksanakan solat jamak dan qasar kerana bersama musafir tersebut adanya
kesukaran.
2.Musafir
juga dibenarkan
untuk berbuka puasa dan mengantikannya pada hari yang lain.
3.Keharusan
meninggalkan solat Jumaat bagi orang bermusafir dengan syarat tertentu.
4. Musafir yang pergi melancong ke
negara lain diharuskan untuk makan di kedai makan orang islam walaupun tidak
melambangkan logo halal.
5. Musafir yang tinggal di hotel negara lain
diharuskan untuk melakukan solat walaupun tiada petunjuk arah kiblat dengan
menyakini solat diterima Allah S.W.T.
RUMUSAN
Syariat Islam tidak
mentakrifkan kepada manusia sesuatu yang tidak mampu dilakukan oleh mereka dan
sesuatu yang boleh menjatuhkan mereka ke dalam kesusahan atau dengan sesuatu
yang tidak bertepatan dan serasi dengan naluri serta tabiat mereka.
Masyaqqah atau kesukaran yang
akan menjadi sebab kepada keringanan dan dipermudahkan berdasarkan kaedah ini
(masyaqqah tajlibu al-taisir) ialah masyaqqah yang melampaui had biasa dan
tidak mampu ditanggung oleh manusia pada kebiasaannya, bahkan boleh
memudaratkan diri seseorang dan menghalangnya dari melakukan kerja amal yang
berguna. Mempermudah, meringan, dan mengambil kira segala keadaan tersebut
adalah menjadi matlamat dan tujuan syarak daripada Allah yang Maha Bijaksana.
Kesukaran (musyaqqah) yang diperolehi oleh seseorang mukallaf adalah menjadi
sebab yang syar’ie lagi sahih untuk meringankannya dengan mana-mana cara
sekalipun.
Ada kecualian dari kaedah
tersebut di atas, misalnya, wanita yang sedang menstruasi yang meragukan,
apakah sudah berhenti atau belum. Maka ia perlu mandi wajib untuk solat. Contoh
lain, apabila orang ragu, apakah yang keluar itu mani atau madzi. Maka ia wajib
mandi wajib.
Padahal ia ragu, yang keluar itu mani yang mewajibkan mandi atau madzi yang
tidak mewajibkan mandi. Contoh lain, baju seseorang terkena najis, tetapi ia
tidak tahu bahagian
mana yang terkena najis. Maka ia wajib mencuci baju seluruhnya.
Rumusannya, walaupun terdapat pelbagai kesukaran
dan kesulitan yang berlaku dalam kehidupan seharian manusia sama ada dalam
menunaikan dan melaksanakan perintah Allah S.W.T, maka tetap akan ditemui
cara-cara yang sesuai dan bertepatan dengan kaedah-kaedah dalam syariat islam.
Apabila seseorang itu mengalami kesukaran dan
kesulitan, dan ia melaksanakan syariat seperti kaedah-kaedah yang dianjurkan
oleh islam maka ia akan memberi kelongaran dan kemudahan terhadap mereka.
Seseorang itu tidak akan merasa terbeban dengan permasalahan yang dihadapi
malah dapat melakukan urusan dengan mudah.
LAMPIRAN
RUJUKAN
http://transformasiummah.blogspot.my/2011/02/qawaid-fiqhiyyah-tugasan-method-fiqh.html
http://ctu101az.blogspot.my/2009/12/bab-3-syariah-dalam-kehidupan-muslim.html
http://pt.slideshare.net/noraneez/solat-ketika-sakit-30214885
Tiada ulasan:
Catat Ulasan